Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Cynthia Dreesman - WaarBenJij.nu Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van Cynthia Dreesman - WaarBenJij.nu

Sa Pa

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

21 Juli 2016 | Vietnam, Sa Pá

De rit met de slaapbus was een aparte ervaring. Er stonden allemaal stapelbedden in 3 rijen naast elkaar. Dit maakte de rit erg knus. Helaas hebben we deze nacht niet veel kunnen slapen. Na een rit van ongeveer 7 uur kwamen we sochtends vroeg aan in Sa Pa. We werden opgewacht door de locals die door onze ramen naar binnen zaten te gluren. Bij aankomst werden we door een taxi naar ons hotel gebracht.

Donderdag en vrijdag hebben we twee dagen in Sa Pa doorgebracht. Dit ligt helemaal in het noorden van Vietnam. Sa Pa bestaat uit gebergtes en ontzettend mooie landschappen met rijstvelden. Om 09:30 uur begon onze tour door sapa. Onze gids (Dinh) was een erg vriendelijke gast met veel humor. We hadden een gezellige groep die bestond uit 8 mensen. 1 stelletje uit Maleisië, een Engels koppel en nog een man uit Panama. Het was niet zomaar een wandeltochtje..We hebben deze eerste dag ongeveer 16!! km gelopen. Omdat het erg veel regende waren alle wandelpaden modderpaden geworden. De paadjes waren ontzettend smal en heel erg glad waardoor je goed moest opletten waar je je voeten neerzette. (Klein detail: Naast ons zat een diepe afgrond). De tocht was erg indrukwekkend en onderweg kwamen we langs kleine dorpjes waar de 'Black Hmong people' leefden. Dit is een bevolkingsgroep die leeft in Sa Pa en zijn te herkennen aan hun typische donkere kleding. De kleding maken ze zelf van Hennep bladeren. (Dit is een andere soort plant als die we uit NL kennen en deze gebruiken ze dus niet om te roken zoals ze in NL wel doen). Ook kleuren ze de kleding indigo blauw. Dit doen ze met het sap uit bepaalde planten die daar groeien. Ook leeft er nog een andere groep die zichzelf de 'Dzay' People noemen, dit zijn mensen die het meest op Vietnemese mensen lijken en die erom bekend staat dat ze erg slim zijn. In toraal zijn het 6 verschillende groepen soorten mensen rondom Sa Pa met 6 verschillende dialecten. Onderweg kwamen we veel plaatselijke bevolking tegen die souveniers probeerden te verkopen aan de toeristen. Ook liepen er de hele tocht veel 'Black Hmong' vrouwen met ons mee. Onderweg hielpen ze ons (wat erg handig was!) zodat we niet uitgleden op de gladde paden. Om 15:30 uur waren we terug in het hotel. We zaten tot onze knieën onder de modder. Het was een erg vermoeiende tocht maar wel heel erg mooi en indrukwekkend.

Een andere tourguide die we hadden leren kennen (Thai) nam ons savonds mee uit eten in het centrum van Sa Pa. Tijdens het eten kregen we Rai Gao. Dit is vietnamese drank met 56% alcohol (ook wel 'happy water' genoemd). Na het avondeten hebben we aan de kant van de straat nog 'Vietnamese thea' gedronken.

22-07
De 2e dag begon de tour om 09:30 uur. Hiervoor gingen eerst goed ontbijten. Thai nam ons mee naar een zaakje waar we een grote kom buom rieu (noodlesoup met krab en vlees) aten. Roos en ik hadden ontzettend veel spierpijn in onze kuiten van de eerste dag lopen. De mannen hadden natuurlijk nergens last van. Vandaag waren het gelukkig wat minder heftige paden. Ook was het redelijk goed weer waardoor het niet zo modderig was. Vandaag gingen we naar Catcat village. Onderweg kwamen we erg veel locals tegen. Aan de kant van de paadjes zaten overal kleine 'winkeltjes' waar gezinnen hun zelfgemaakte spulletjes verkochten. Bij een tussenstop bezochten we een voorstelling van de 'Black Mong' People waarbij mannen en vrouwen dansden op muziek in kleding die hoorde bij hun bevolkingsgroep. Onderweg kwamen we langs hele mooie watervallen. Na een bezoek aan de watervallen em catcat village moesten we nog een stuk lopen en toen was het tijd om te lunchen. We maakten een tussenstop bij een huisje waar een familie woonde die eten verkocht aan de toeristen. We kregen een kom Phõ met hierbij nog joghurt en bananen. Om 14:00 uur kwamen we terug bij ons hotel aan. Smiddags bezochten we het centrum van Sa Pa nog een keer en om 21:00 uur moesten we klaarstaan voor de busrit terug naar Hanoi. We zaten weer in een slaapbus en om 04:30 uur kwamen we terug in ons hotel aan in Hanoi.

• 25 Juli 2016 - 19:56

Petra:

Wat klinkt het weer geweldig! Je krijgt er zo zelf zin om naartoe te gaan met die mooie reisverslagen. Het is maar goed dat we nu al wat kunnen delen want als je thuiskomt weet je vast niet waar je moet beginnen met vertellen.
    Genieten maar. Dikke kus voor jullie allemaal.
    Liefs mama

• 25 Juli 2016 - 20:04

Noella:

Klinkt allemaal heel leuk en mooi!