Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Cynthia Dreesman - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Cynthia Dreesman - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Vincent

Blijf op de hoogte en volg Cynthia

27 Juli 2016 | Vietnam, Hoi An

Ha Volgers! Ik (Vincent) zal het schrijven van deze blog even overnemen, omdat Cynthia erg moe is van onze geweldige dagen in het mooie stadje Hoi An! Het hotel in Hoi An ziet er uit als een grote oude school. Het plafond is overal erg hoog en in de hal staat nog een oud schoolbord. Roos moest nog wel even wennen aan de gekko's die in onze kamers over de muren liepen haha. Het hotel ligt ongeveer 8 km van het centrum van Hoi An af. Zodoende hebben we 2 scooters gehuurd bij het hotel zodat we makkelijk in het centrum van Hoi An konden komen. Je had je natuurlijk geen zorgen hoeven te maken, want de weg was letterlijk één lange weg rechtdoor rijden waarbij we één keer naar links moesten afslaan voor het centrum. Het huren van 1 scooter was ca. 10 euro voor een hele dag. Eenmaal in het centrum viel het ons op dat het heel rustig was t.o.v. Hoi An, wordt ook wel de kleermakersstad genoemd. Overal zie je winkeltjes met zelfgemaakte kleding hangen. Wij konden het dan ook niet laten om een kledingstuk op maat te laten maken. Hier zijn we dan ook op de 1e ochtend/middag achteraan gegaan, zodat we het op tijd konden laten maken. Uiteindelijk na lang te hebben moeten denken en zoeken naar inspiratie hebben Cynthia, Roos en ik een mooi ontwerp kunnen laten maken. Echter hebben de meiden niet alleen een prachtige jurk/jumpsuit laten maken, maar ook nog eens een eigen ontworpen (echte) leren tas! Deze zijn terug te zien tussen de afbeeldingen.

Dussss, terwijl de dames druk bezig waren met winkelen zijn bao en ik stiekem er van tussenuit gegaan om een frisse drankje te doen bij een café genaamd Roastery die ons erg deed denken aan de Starbucks in de westerse wereld. Hier hebben we meerdere keren gezeten gedurende ons verblijf in Hoi An, het eten en de Caphe Sua Da (vietnamese ijskoffie) was hier erg goed!

Natuurlijk staat Hoi An niet alleen bekend om het maken van kleding en de 'Vietnamese Starbucks'. Hoi An is een klein stadje waarbij de meeste mensen erg vriendelijk zijn en je graag willen helpen met de vragen die je aan ze stelt Bao en ik hadden ook direct gemerkt dat het communiceren in het Vietnamese een stuk gemakkelijker ging dan in Hanoi en omstreken. Dat was heel fijn! Want we merkten ook direct dat de mensen dat erg waarderen en daar respect voor hadden dat we Vietnemese spraken. Hier haal je dan ook je voordeel mee met bepaalde aspecten. Een voorbeeld is dat we de scooters een paar uur langer hebben kunnen huren voor dezelfde prijs!

Verder is het natuurlijk ook zonde om je tijd hier aan shoppen te besteden, want in Hoi An is er ook veel te zien van het mooie natuur en cultuur zoals de 'Japanese bridge'. Dit was een kleine brug in het centrum die veel bezocht wordt door toeristen. Vraag me alleen niet waarom hij zo bijzonder was, want zo bijzonder was het niet vanuit mijn perspectief haha. Het was voor de dames een moeilijke en uitdagende beslissing om de winkeltjes met rust te laten, maar het was ze gelukt! Want naast de Japanese bridge waren er natuurlijk ook andere mooie plekken om langs te lopen. Zo hebben we ook nog een school bezocht waarbij er te zien was waar de kinderen les kregen. Dat was interessant, omdat het er nog allemaal erg ouderwets uit zag en daarnaast waren er grote buddha beelden wat de school ook op een soort tempel liet lijken. We hebben vervolgens mooie hoeden kunnen scoren en zijn opzoek gegaan naar een tent om te dineren. Deze bevindt zich midden in het centrum. Het was hier erg duur (voor Vietnemese begrippen) en de hoeveelheid van een portie viel helaas tegen. Maar goed, shit happens toch?

Na het eten zijn we terug gaan rijden naar het hotel om onszelf op te frissen om verder in de avond op stap te kunnen gaan in Hoi An. Uiteindelijk hebben we tot 23:30 in een leuke café kunnen zitten, waarbij we gebruik hebben kunnen maken van een Pooltafel. Hier hebben 2 drankjes gedaan en zijn we terug naar het Hotel gegaan.

De volgende dag stonden we vroeg op, omdat we om 10 uur onze kleding moesten gaan passen. Bij aankomst van het winkeltje waren we erg verrast over de kleding die voor ons was gemaakt. Erg mooi gemaakt en precies zoals we het in ons hoofd hadden! Na het passen en meten hebben we een ontbijtje gedaan in het centrum en zijn we vervolgens weer terug gaan rijden voor het strand vlakbij ons hotel. We hebben daar heerlijk in de zee gezwommen, naja ik en Bao. De meiden voelden 'prikjes' in het water en sindsdien waren ze niet meer in het water te bekennen haha. Op een gegeven moment hebben we 1 grote kwal gezien met een diameter van ca. 30 cm. Dit was jammer, want de meiden konden vervolgens een conclusie trekken van waar de 'prikjes' vandaan kwamen. Toen mochten wij dus ook niet meer gaan zwemmen van de meiden.

Rond een uur of 4 hadden we onze definitieve kleding weer in het centrum opgehaald en hebben we een late lunch gegeten bij het Roastery Café. Hier hebben we lekker gegeten en proberen ik en Bao natuurlijk altijd nieuwe gerechten uit zoals de 'Hoanh Thanh', het was een mooi gerecht waarbij er soort van 4 grote gefrituurde bladeren op het bord lagen en daar weer lekkere gebakken groenten op lagen. Tot slot hebben we nog een diner gegeten waarbij we het gerecht Lau Cau hebben geprobeerd. Dit was ook erg lekker! Ook weer speciale noodles waarbij  je keuze kan maken met kip, beef, sea food etc. Na het diner zijn we weer terug naar het hotel gaan rijden.

Hoi An is tot slot een rustige stad waar de straten niet vol staan zoals in Hanoi. Voor toeristen uit het westen is het dus erg fijn om hier op vakantie te gaan, omdat je hier je rust hebt en ook kunt genieten van het Vietnamese natuur en cultuur. We hebben de volgende dag de trein gepakt om 11:41 sochtends en zijn inmiddels gearriveerd in Nha Trang. Hier zullen we 7 dagen en 6 nachten verblijven incl. deze nacht. We houden jullie op de hoogte.Tot de volgende keer, ciao!

• 28 Juli 2016 - 20:34

Petra:

Hoi Vincent, Cynthia, Roos en Bao,

Nou Vincent, ook jij kan een boeiend verhaal schrijven! Wat moeten jullie het ongelooflijk naar je zin hebben. En nu Nha Trang. De badplaats als ik me niet vergis. Weer iets heel anders. Veel plezier weer daar!

Liefs van ons allemaal.

• 02 Augustus 2016 - 11:02

Charlotte:

Geweldig!!!

• 02 Augustus 2016 - 11:03

Wat doen jullie toch een gave dingen!! Geweldig